VAMES Modelspoorclub Apeldoorn

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Spoorgroep Märklin baan  

Nieuwe Start

De H0 Wisselstroom slaapt niet meer. Hier volgt een kort verslag toegelicht met tekening en enkele foto' s.

Het leggen van de rails
Het leggen van de rails.


Opzet van de clubbaan

De baan heeft als thema bosbouw en verwerking van het gekapte hout. Voor het banenplan, zie de tekening hieronder (laatst gewijzigd op 10 mei 2007).

Sporenplan Märklin baan
Sporenplan Märklin baan


Een wijziging die nu al is doorgevoerd is dat de spoorlijn van bosbouw/kap houtzagerij in smalspoor zal worden uitgevoerd. Het horizontale houttransport zal worden verzorgd door een diesellokje en enkele schamelwagens. Het verticale transport vanaf opslag op trein zal door een zogenaamde Derrickkraan wordt geregeld wel statisch. (zie RailHobby Februari 2007, bladzijde 68).

De houtzagerij, halte en lokloods zullen in eigenbouw worden gerealiseerd. Hiervoor zal zeker nog de deskundigheid van mede clubgenoten nodig zijn, daarvoor ben je toch bij VAMES, niet waar?

Verder is het de bedoeling om de al aanwezige stadsmodulen te gaan aanpassen, zodat er ook een trambaan kan worden gerealiseerd. Eén van de bouwers is namelijk trammetjes gek, rijdt zelfs in trams schaal 1:1 in Amsterdam. Het plan voor wat betreft de. trambaan moet nog door hem uitgewerkt worden.

Het tijdperk waarin zal worden gereden zal zijn III / IV. Wat voor ons betekent dat er zowel met stroom- als dieseltractie kan worden gereden.

De technische gegevens voor wat betreft onder-en bovenbouw. De onderbouw bestaat uit module bakken in de maat 500x800 mm in gesloten bouw en opgebouwd uit triplex 9mm dik. Volgens deskundigen (lees er de bladen maar op na) kan dit leiden tot een saai landschap. Het ons voor ogen staande landschap zal echter niet saai worden. De opbouw zal bestaan uit P.S. plaat voor landschap en P.U. plaat voor onderbouw ten behoeve van het spoor. Volgens onze deskundige op het gebied van planten, bomen en landschap (die van huis uit hovenier is) is dit een vruchtbare ondergrond. Hij heeft zelfs al een bestelling geplaatst bij de modelboom kweker van de club.

Ook zal uiteraard het nodige gips en andere artikelen worden gebruikt, om tot een goed geheel te komen. Voor het railmateriaal is de K rail gekozen. Wissels zullen elektrisch worden aangedreven. Besloten is om digitaal te gaan rijden en te schakelen. Voor de beveiliging moet nog een opzet worden gemaakt. Het ligt in de bedoeling armseinen te gebruiken. In verband met kwetsbaar zijn, zullen deze afneembaar worden aangebracht. Evenzo de andere kwetsbare onderdelen...

Vorderingen tot op heden

Begin bouw ongeveer augustus/september 2006. Onder bouw baan is gereed. In grote lijnen is bedrading aangebracht en zijn bakken bekleed met P.S. en P.U. plaat, ook het beekje is in zijn grondvorm al aanwezig.

Met dit artikel hopen wij een indruk te hebben gegeven wat wij doen en nog van plan zijn.

 

Opbouw van de Märklin baan
Opbouw van de Märklin baan